Programmering och IT är ofta kopplade till stereotypen av en teknikfokuserad och osocial person med inget intresse i något annat än kodning. De som har erfarenhet av IT-industrin vet förstås att denna stereotyp inte stämmer in på verkligheten.
Fokuset inom IT är på kunden och kundens behov; kundrelationer är därför otroligt viktiga att ha i åtanke för dig som arbetar inom industrin, vare sig du är programmerare eller egenföretagare. Det här är allt du behöver veta om kundrelationer inom IT-världen.
Kundrelationer
Kundrelationer är alltså ett fokus inom IT-världen, precis som det är inom i princip alla industrier. Du som arbetar inom denna bransch måste därför lära dig mer om hur du kan stärka din relation med kunder, inte bara erbjuda dem mjukvarulösningar och dylikt. För att åstadkomma detta på ett rätt, regelbundet och pålitligt sätt behöver du ett system.
Det är många som i denna sits ställer sig frågan ”vad exakt är crm?”, eftersom det är ett uttryck man ofta får höra när det gäller kundrelationer. CRM står för ”Customer Relationship Management” och är en serie av handlingar med mål att stärka kundrelationer. Detta sker via ett så kallat CRM-system.
CRM-system
Ett CRM-system utgörs av elektroniska verktyg som gör det möjligt att erbjuda kunderna en smidigare erfarenhet av din produkt. Systemet kan exempelvis sköta kundservice, kundanalys, marknadsföring och mycket mer – allt sådant som har med kundens upplevelse att göra. Det är viktigt att kunna se saker ur kundens perspektiv, och anpassa dig i linje med detta i efterhand.
Målet är att bibehålla aktuella kunder samt locka nya kunder till ditt företag. Glada kunder innebär gratis marknadsföring, eftersom de gärna delar med sig av företaget till familj och vänner! Ett CRM-system inom IT-industrin, som ju lönas otroligt bra av goda kundrelationer, är därmed ett måste för ditt företags tillväxt och långsiktiga välmående.
Sammanfattning
IT-industrin har, stereotyperna till trots, vanligtvis kunden i fokus. Mjukvara och hårdvara som inte uppskattas av kunder säljer nämligen inte. För att hantera kundrelationer på rätt sätt behövs därför ett system. Med rätt CRM (Customer Relationship Management)-system blir resultatet nöjdare kunder!